Зробити донат

Форум «Де починається і закінчується захист». Як сьогодні вибудувати неперервний ланцюг захисту людини — від евакуації до інтеграції?

1 грудня 2025

Як сьогодні вибудувати неперервний ланцюг захисту людини — від евакуації до інтеграції? Це стало наріжною темою Форуму «Де починається і закінчується захист», який відбувся у Києві протягом 25-26 листопада 2025 року. Цей захід став простором для відкритого діалогу між представниками влади, міжнародних організацій, донорів та експертів гуманітарного сектору. 

Форум було організовано БФ «Право на захист» за підтримки Агентства ООН у справах біженців (УВКБ ООН).

Учасники дискусій акцентували на:

- Системі захисту від евакуації до інтеграції має бути гнучкою й швидко адаптуватися до змін.

- Проблемі дублювання. Існують державні, місцеві та донорські програми. Потрібен, розподіл ролей.

- Обліку й супроводу ВПО. Необхідно інтегрувати дані та забезпечити видимість людей для надання актуальної для них допомоги

- Проблемах на етапах переміщення й адаптації. Тимчасове розміщення, забезпечення належних умов проживання.

Окрім того, йшлося про те, що зараз є можливості інтегрувати гуманітарні підходи в державну політику, покращити координацію та зробити допомогу доступною для всіх.

Детальніше про теми, обговорені під час дискусійних панелей та секцій: 

Саша Галкін

президент БФ «Право на захист»

«В Україні вже сформувалося самостійне, активне й креативне громадянське суспільство. З початку повномасштабної війни 90% гуманітарного реагування було саме на плечах українських ОГС. Сьогодні вони щодня пліч-о-пліч співпрацюють і розвивають нові об’єднання, як-от Альянс українських організацій громадянського суспільства чи Національний консорціум PULSE. Українське лідерство — це про тісну співпрацю НГО з урядом, системою ООН, міжнародними організаціями тощо. ОГС беруть на себе лідерство в кооперації та координації реагування. Більше грошей спрямовується на українські організації від партнерів. Так, українські НГО стають все більш фаховими й ще ефективніше допомагають людям, які цього потребують» 

Тетяна Кірієнко

заступниця Міністра соціальної політики, сім’ї та єдності України

«Наше завдання — побудувати єдину систему соціального супроводу внутрішньо переміщеної особи, коли від саме необхідності евакуації до інтеграції такої людини в громаді, в суспільстві має бути той соціальний супровід з усіма учасниками цього процесу: починаючи від держави, починаючи від її інституцій, продовжуючи з нашими місцевими органами і, відповідно, з нашими міжнародними партнерами»

Оксана Суліма

заступниця генерального директора Директорату — керівник експертної групи з питань розвитку системи надання соціальних послуг Міністерство соціальної політики, сім’ї та єдності

«Якщо говорити про внутрішньо переміщених осіб, то послуги надаються різні. І я дякую територіальним громадам, які сьогодні дійсно виконують і свої власні повноваження, надаючи послуги таким людям. Тільки минулого року на обслуговуванні вдома у нас було більш як 40 000 ВПО. Це все — через мережу комунальних центрів. Також насправді дійсно вдячна і громадським організаціям, які активно включаються всі наші експериментальні проєкти. Вони цього не бояться. Вони заходять, вони виявляють себе, що вони дійсно є надавачами і виконують всі умови»

Ольга Алтуніна

представниця Уповноваженого з прав громадян, постраждалих внаслідок збройної агресії проти України

«Ми мали реагувати б на якісь критичні, кризові ситуації. Ми вже за чотири роки мали б вийти на якийсь стратегічний шлях, де комплексно вирішувати проблеми. Окремо для ВПО, окремо тих, хто виїжджає з окупованих територій, окремо тих, хто виїхав з-за кордону і так далі. На жаль, сьогодні стратегія по ВПО не працює. Але в новій стратегії, ми її пишемо, я сподіваюся, будуть індикатори, і ми про це поговоримо. І вкрай важливо, хто буде виконувати цю стратегію»

Ніна Майя Шрепфер

заступниця Представниці УВКБ ООН в Україні з питань захисту

«Нині понад 62% ВПО кажуть про те, що їхнє житло повністю або частково зруйноване. І лише 4% — про, те, що отримали повну чи часткову компенсацію за пошкоджене або зруйноване житло. Це не лише цифри — це життя людей. І ця ситуація не є їхнім вибором, а наслідком подій. Соціальний захист має підтримувати людей в найбільш уразливих ситуаціях. Разом із залученням всіх гілок влади має бути налагоджена координація з метою усунення всіх бар'єрів для ВПО»

Проблеми, з якими стикаються громади під час евакуації

У межах секції обговорювали найгостріші виклики, з якими стикаються громади на всіх етапах евакуації — від рішення про виїзд до організації транспорту, прийому та інтеграції евакуйованих у безпечних регіонах. Представники місцевої влади, центральних органів та громадського сектору зосередили увагу на бар’єрах, що стримують людей від виїзду, на проблемах у комунікації, логістиці та захисті вразливих груп, а також на необхідності вдосконалення взаємодії між державою та громадськими організаціями.

Серед ключових питань, які підіймала панель:

  • чому частина людей продовжує відмовлятися від евакуації навіть попри високі ризики;
  • яка підтримка потрібна громадам, що відправляють і приймають евакуйованих;
  • як зміни характеру війни впливають на маршрути та формати евакуації;
  • які інструменти, інформаційні рішення та підходи вже працюють і які ще необхідно посилити;
  • що гарантує людині відчуття безпеки під час евакуації й у приймаючій громаді;
  • як врахувати потреби дітей, людей з інвалідністю та мобільністю, власників тварин;
  • якою має бути комунікація, щоб подолати страх, невідомість та недовіру.

У своєму виступі начальник Сумської районної військової адміністрації Михайло Мельник окреслив ключову проблему — небажання людей покидати домівки, навіть коли ризики зростають. Попри комплексну інформаційну роботу спільно з Нацполіцією, органами місцевого самоврядування та громадськими організаціями, динаміка евакуації у прикордонних громадах Сумщини різко знизилась.

За його словами, у прикордонні сьогодні залишається близько 6 тисяч людей, і щоденний виїзд становить лише 2–5 осіб на весь район. Причини — глибоко психологічні: прив’язаність до дому, страх невідомості й сумніви, що у безпечнішому місці їх чекатимуть належні умови.

Михайло Мельник

начальник Сумської районної військової адміністрації

«Бажання людей виїхати — це одна із найбільших проблем. Ми роз’яснюємо всі процеси до кожного дому. Головне, щоб люди успішно пройшли весь шлях: від рішення виїхати до адаптації в новому місці. Щоб це стало можливим, їм потрібно передусім відчувати безпеку. По-друге, важливо, щоб вони могли евакуюватися разом зі своїми тваринами — це для багатьох критичний фактор. І по-третє, люди мають мати змогу продовжити свій звичний ритм і темп життя в умовах, не гірших за ті, з яких вони виїжджають»

Він також наголосив, що зміни у воєнній тактиці РФ, зокрема, масове застосування БПЛА та FPV-дронів, безпосередньо впливають на можливість та безпечність евакуації. 

Єлизавета Степанець акцентувала, що рішення про евакуацію для багатьох людей ускладнюється втратою відчуття безпеки та передбачуваності. Люди бояться опинитися у невідомому середовищі, не розуміють, де житимуть, як інтегруються в нову громаду, якими будуть послуги. Для подолання цих страхів держава впроваджує низку рішень, які мають забезпечити передбачуваність і право людини на вибір. Зокрема, унормовані транзитні центри, де розміщені інформаційні матеріали, описані умови, а також працює дашборд поселення.

На транзитних точках встановлюють планшети, де людина може переглянути умови в різних областях, обрати місце розміщення і забронювати той варіант, який їй підходить:

Єлизавета Степанець

директорка Департаменту внутрішньо переміщених осіб та осіб, постраждалих від конфлікту, Міністерство розвитку громад та територій

«Сьогодні в нас уже є унормовані транзитні центри. У кожному з них розміщені інформаційні матеріали, чітко прописано, якими умовами може скористатися людина. У транзитних пунктах є планшети, де людина може переглянути умови в різних областях — наприклад, у Вінницькій чи Кіровоградській. Вона бачить фотографії, опис, умови і може обрати, куди вона хоче поїхати, і забронювати те місце, яке їй підходить. Це право вибору — дуже важливо. Ми маємо доносити людям, що це не виглядає так, наче держава просто каже: "Виїжджайте, а далі розбирайтесь самі". Ні. Маршрут, розміщення, умови — усе максимально прозоре й зрозуміле. І нам потрібно ще більше комунікувати це, щоб люди не боялися робити перший крок»

Степанець також відзначила ефективну співпрацю держави з громадським сектором, який допомагає виявляти слабкі місця та оперативно реагувати на проблеми.

Підсумок секції

Обговорення показало, що головний виклик евакуації сьогодні — не лише логістичний, а передусім психологічний та комунікаційний. Людям важливо знати, що:

  • їх не залишать наодинці;
  • існують конкретні, зрозумілі механізми поселення;
  • вони можуть обрати місце, де житимуть;
  • їхні тварини, діти та родичі з обмеженою мобільністю будуть у безпеці;
  • громади та держава працюють злагоджено.

Змінюваний характер війни вимагає гнучких рішень, а ефективна взаємодія держави й громадських організацій залишається ключем до збереження життя людей.

Підтримка ветеранів поза гуманітарним захистом

Секція була присвячена тому, які потреби ветеранів можуть задовольнити гуманітарні організації, а які — потребують залучення ветеранських, профільних, розвиткових акторів та державних інституцій. У центрі дискусії — питання координації: як вибудувати спільну екосистему підтримки ветеранів, де різні актори не дублюють одне одного, а підсилюють.

Панель сфокусувалась на:

  • ролі громадянського суспільства у ветеранській політиці;
  • балансі між гуманітарною допомогою та розвитковими інструментами;
  • побудові сталої, державної ветеранської політики;
  • тому, як практики ГО можуть інтегруватися в державні програми;
  • координації між міністерствами, донорами, ГО та ветеранськими організаціями;
  • реальних потребах ветеранів, які виходять за рамки гуманітарної підтримки.

У своєму виступі заступник Міністра у справах ветеранів України  Руслан Прийходько порівняв роль громадянського суспільства у 2022 році та сьогодні. Тоді, на початку повномасштабного вторгнення, саме організації громадянського суспільства стали першою лінією підтримки, закриваючи гострі, нетипові потреби, на які держава не встигала реагувати.

Руслан Приходько 

заступник Міністра у справах ветеранів України

«Якщо у 2022 році громадянське суспільство було першим реагуванням і закривало те, на що держава не встигала, то сьогодні ми вибудовуємо сталу ветеранську політику. І роль громадських організацій — бути партнерами там, де потрібна швидкість і гнучкість, яких система не завжди може забезпечити. Водночас системні сервіси ГО мають стати продовженням державної політики — підсилювати її, а не дублювати. Ми вже працюємо над стратегією, де визначаємо ролі всіх учасників, і бачимо зростання усвідомленості як міжнародних партнерів, так і українських організацій»

Костянтин Татаркін

радник з питань ветеранів IREX 

«Якщо говорити про гуманітарну складову підтримки ветеранів, то важливо розуміти, що міжнародні організації, включно з нашою, з перших місяців повномасштабної війни спрямовували ресурси на покриття найгостріших потреб. Наприклад, наша організація ще у березні 2022 року запустила програму на 5 мільйонів доларів, щоб підтримати державу в подоланні наслідків вторгнення. У межах цього ми забезпечували державні інституції необхідним обладнанням — від Starlink’ів для різних міністерств і агенцій, включно з Міністерством у справах ветеранів, до засобів захисту й техніки, яка була потрібна для безпеки та стабільної роботи на місцях. А далі це переросло у закупівлю вже більш спеціалізованого обладнання, технічних засобів, інфраструктурної підтримки. Але важливо, що гуманітарна допомога — це лише один пласт. Сьогодні ми бачимо, що система підтримки ветеранів значно ширша. І вона має охоплювати не тільки гуманітарний захист, а й юридичні сервіси, психологічну допомогу, соціальне супроводження, розвиткові програми, професійне навчання. Адже ветеран — це не тільки отримувач гуманітарної допомоги. Це людина, яка повертається в громаду і має будувати нове життя»

Костянтин Татаркін зосередився на тому, якою була і залишається роль гуманітарних та міжнародних організацій у підтримці ветеранів. Він нагадав, що вже в перші тижні повномасштабного вторгнення їхня організація запустила масштабну програму гуманітарної підтримки, спрямовану на забезпечення державних структур необхідним обладнанням і засобами.

Обговорення показало, що підтримка ветеранів виходить далеко за межі гуманітарної допомоги. Вона потребує:

  • системних інструментів держави,
  • гнучкості та експертизи громадських організацій,
  • ресурсності міжнародних партнерів,
  • узгодженої взаємодії між усіма акторами.

За його словами, сформована спільна екосистема допомоги дозволить забезпечити повноцінний шлях підтримки ветерана: від критичних потреб — до реінтеграції, розвитку та повернення до цивільного життя.